Konstutställningar på Riche i Stockholm
Läs mer
Media: MåleriDatum: 2023
Sofia Heinonen arbetar med ett abstrakt-och process baserat oljemåleri. Det har resulterat i att kanterna och avtrycken har en central roll i utställningen, vilka öppnar upp möjligheten för att förmedla processen till betraktaren, vilket leder till en tidsförflyttning mellan måleriakten och nuet. När hon målar så resulterar det i avtryck som hon upplever som en frigörelse av det undermedvetna. Genom gestmåleriet strävar hon efter att nå en villkorslös närvaro. Under akten finns det inget utrymme för tvivel eller omtagningar, för om hon tillåter sig själv att tvivla, visar det sig också i resultatet.
Konstnär: Fanny ErkeliusMedia: MåleriDatum: 2023
Fanny Erkelius; Today I Have Wine, Tomorrow I Don’t.
Utställningen är en serie stillbilder genom natten ljus och mörker.
De känslotillstånd, miljöer och bleknande idéer som lättast når oss i månljus.
Spritens värme, som slår om likt en kullerbytta till iskall kyla när inte förälskelsen är besvarad.
Och nattens mörker, så hotfull när vi glömmer bort att allt är detsamma även med bristen av ljusets reflektioner.
Fanny Erkelius, f. 1993 i Gävle, numera bosatt i Stockholm, hade sin första utställning Lär Mig Leva på Gävle Länsmuseum 2019. Hon har sedan dess medverkat i ett tiotal solo- och grupputställningar.
Media: MåleriDatum: 2023
Hanna Zelleke Collin Gräsrotsrörelser / Trapezium
Konstnär: Anna-Britta SandbergMedia: MåleriDatum: 2011
Anna-Britta Sandberg
”I manegen” skildrar livets dramatik och absurditeter, och blandar både humor och allvar. Anna-Britta Sandberg (född 1972, Norrbotten) bor och verkar i Stockholm.
Konstnär: Philip DufvaMedia: MåleriDatum: 2022
Philip Dufva, Soft Hands
Philip Dufva, Soft Hands. Genom teckningar, målningar, och skulpturer, diskuterar Dufva teckningen som en koppling mellan intimitet och ordlöst språk.
Dufvas gester föreslår en mjuk hands beröring i sina teckningar och målningar, som de skulpturala verken sedan hårdnar. Linjerna blir sprickor i fasader, i vilka vi kan fly granskning; en balans mellan intimitet och våld, kontroll och frigörelse, där betraktaren existerar mellan dessa paralleller, existerar mellan kroppar och byggnader.
Konstnär: Klara KristalovaMedia: MåleriDatum: 2022
Klara Kristalova på Teatergrillen.
Med titlar som Up in Smoke, In Full Bloom, Uggla, Mistress och Stjärnan
kryper sig Klaras värld in på Teatergrillen. Klara visar stengods skulpturer, målningar, teckningar och grafik i Teatergrillens matsal och Bar.
Vissa verk smyger sig in i fönsternischer, men andra hängs på väggar för att påminna om Klaras briljanta målningar och teckningar som ibland inte fått lika mycket uppmärksamhet som hennes skulpturer (på Kungl. Konsthögskolan. gick hon grafiklinjen).
Konstnär: Giulia CaironeMedia: MåleriDatum: 2022
Giulia Cairone, Hjärtat är (ändå) bedrägligast av allt
Konstnär: Adam LexarMedia: MåleriDatum: 2022
Adam Lexar visar konst i Lilla Baren på Riche
I denna utställning har Adam arbetat med hur tolkningar kan uppstå mellan människa och maskin.
Genom ett datorprogram som styrs av artificiell intelligens har han skapat motiv genom en metod som kallas för “text-to-image". Adam skriver in en mening i programmet som sedan “bygger” en unik bild från en enorm bilddatabas i ett försök att representera denna (Adams) text till en bild. Sedan tolkas dessa (ofta) pixliga bilder genom Adams måleri, vilket blir en slags konversation mellan konstnären och programmet där kommunikationen i form av språk och programmering skapar nya unika typer av bildrepresentation.
Konstnär: Jens FängeMedia: MåleriDatum: 2022
Jens Fänge Teatergrillen
Jens Fänges tredimensionella målningar välkomnar betraktaren in i drömlandskap där återkommande figurer, ansikten och möbler tycks sväva över glesa möblerade interiörer eller abstrakta bakgrunder.
Konstnär: FarvashMedia: MåleriDatum: 2022
Farvash – SAD FLAG, HAPPY CASH
Vem får göra pengar, vem får rita pengar, vem får ha pengar och vilka material är värda pengar? Farvash har tidigare arbetat inom sedelindustrin med att utveckla högsäkerhetseffekter och hologram. Under tiden ställde hon sig dessa frågeställningar och funderade även på vilka privilegium hon själv satt på, vad hon kunde göra där och inte göra där i relation till ifall hon hade växt upp i Iran, under sanktioner så skulle inget av den kunskapen vara tillgänglig. På vilket sätt drabbar sanktioner den enskilda medborgaren? Vem har kontrollen i relation till pengar?