

Konstutställningar på Riche i Stockholm
Läs mer

Konstnär: Peter LarssonMedia: KollageDatum: 2025
Utöver arbetet med papper, sax och lim består min praktik till stor del av att experimentera med stop
motion-animation. Jag bygger dockor och scenografier som jag använder för att gestalta situationer och
skapa stämningar snarare än att förmedla ett traditionellt narrativ. Där vägen fram handlar om hur jag
förhåller mig till de tjugofyra bilderna som utgör en sekund.

Konstnär: Jakob AnckarsvärdMedia: MåleriDatum: 2025
Jakob Anckarsvärd – Överflöd
I utställningen Överflöd riktas blicken mot maten – dess pris, dess roll i kulturen och hur den speglar vår tid. I en tid präglad av inflation och ekonomisk oro har livsmedel blivit en allt tydligare symbol för både brist och överflöd. Anckarsvärd knyter an till den konsthistoriska traditionen med matstilleben, där överdådiga dukningar förr signalerade rikedom och status. Men i hans tolkning blir maten också en kommentar till vår tids förskjutningar: från lyx till nödvändighet, från det tillrättalagda till det enkla och ärliga.

Konstnär: Dan WolgersMedia: TextilDatum: 2025
Två mattor signerade Dan Wolgers
Dan Wolgers, THIS och REBEL, Riche. Dessa mattor hänger i taket i entrén till Riche, ställ dig vid hovmästarpulpeten och titta uppåt!
Dan Wolgers särmärke – kombinationen av knivskarp skärpa och humor – möter, genom två nya verk, på Riche en miljö och publik som ger dem ytterligare dimensioner. Som powerlunchernas motsvarighet till The Grill i NYC kommer nu mattan ”Write an example of a risk: THIS” – att hängas mitt i huvudvalvet mot entrén och den nedre matsalen. På andra sidan, mot baren, hänger ”Describe yourself in three words: I AM A REBEL”. Mattorna är tillkomna genom ready-mades från nätet där Wolgers valt barns svar på skolfrågor som motiv.
Mattorna är till salu, kontakta calle@riche.se vid intresse.

Konstnär: Tove KjellmarkMedia: SkulpturDatum: 2025
Tove Kjellmarks skulptur, When I Crack I Expand
Genom Tove Kjellmarks skulptur – en fragmenterad kvinnokropp som balanserar på sina händer – konfronteras vi med en oväntad skönhet i formens sprickor. Verket blir en visuell metafor för upplösning och återuppbyggnad, en påminnelse om att de mest betydelsefulla förändringarna ofta sker just i skarvarna.
Skulpturen kan också betraktas som ett landskap, en karta över inre och yttre världar. När jag ser den, hör jag ekot av Leonard Cohens textrad: “There’s a crack in everything, that’s how the light gets in.”
En påminnelse om att ljuset – hoppet – kan sippra in genom livets bräckligaste partier.