Olle Borg “Fragment”

Riche är stolta och glada över att presentera verk av Olle Borg.
12 juni – 25 augusti.

 

OLLE BORG
En del hävdar att begränsningar är kreativitetens moder. För många skapande människor är det en självklar sanning. Ju färre verktyg man har till sitt förfogande, desto mer utmanande och spännande blir det att förnya sig. För 30-årsjubilerande Olle Borg har förmågan att förnya sig, trots ett hyfsat mått av självpåtagna begränsningar, ännu inte blivit ett problem. Snarare tvärtom. Från punkåren i ett av genrens första svenska band, Bed Bugs, till dags dato vilket han visar med besked i sin första utställning på Riche.

När man pratar förnyelse och Olle Borg handlar det om små men oerhört viktiga steg. Det är geometriska mönster som repeteras, förskjuts. Som suggestivt laborerar med det synbart enkla och kärva, en labyrint i upplösningstillstånd, ett rutnät med dolda meningar och budskap. Det är stramt men även lekfullt, med detaljer som förbryllar. I grunden finns det noggranna matematiska beräkningar, talserier. Rent visuellt är Olle Borgs konst en högst personlig variant av konstruktivism. Samtidigt inte.

Vid första ögonkastet kan det se ut som måleri. Som en tavla. En bild. Men det finns ingen målarduk, inget papper, ingen ram. Grunden är aluminiumplåt, som bockats för sitt specifika ändamål. Ett föremål.

Men innan konsten. Musiken. Bed Bugs, det kortlivade punkbandet, var bland de första i genren. Sedan kom industrimusikgruppen Plast som bland annat gav ut låten ”I köket desperat” på singel. I bandet Ruhr, som också luktade industri, var välkända författaren och serietecknaren Mare Kandre sångerska. Den kommersiellt mest framgångsrika gruppen, In the Colonnades var något helt annat. Hårt och tungt. Gothrock möter sjuttiotalets hårdrock i ett okyskt samlag med doom metal, en kombination de var förhållandevis ensamma om på sin tid.

Sedan tog konsten över. Och just i år är det 30 år sedan Olle Borg ställde ut på Galleri Mejan efter avslutade studier på Kungliga Konsthögskolan. Sedan dess har det blivit över 20 egna utställningar och en mängd grupputställningar. Hans konst finns representerad på museer och institutioner över hela Sverige, från Umeå i norr till Malmö i söder. Han har även ställt ut i Finland, Frankrike, Tyskland, Danmark och USA.

Nu är det emellertid Riche som gäller. Olle Borg ser det som en möjlighet att möta en ny publik, att byta sammanhang. När folk går in på ett galleri finns det en typ av förväntningar som inte finns på en restaurang. På Riche kommer konsten på köpet. Olle Borg är själv nyfiken på hur hans verk kommer att se ut i den miljö som Riche erbjuder. Miljö är viktigt. Att han inte sysslar med dekorativ konst, sådant som är avbildande, som är snabbt dechiffrerat, ser han som en fördel. Det är alla vana vid, sådan konst smälter lätt in i sammanhanget. Här, precis som i den musik han sysslade med förr, handlar det om ett visst mått av monotoni, att få omgivningen att se nyanserna i det som först kan verka vara enkla upprepningar. Det handlar helt enkelt om en imponerande konsekvens. I musikens värld är det så att den som hittar ett bra riff inte släpper det i första taget.
Olle Borg hittade sitt riff tidigt och det låter fortfarande härligt.

Stefan Malmqvist 2018

SE VERKFÖRTECKNING HÄR 

vid intresse kontakta;

O. Borg o.borg@bredband.net