Björn Kjelltoft
WE WILL FUCK AND I WILL FEEL
LIKE SHIT TOMORROW
Dunkin’ Donuts bokstäver lovar sött, men på Björn
Kjelltofts draperier bildar de meningar som vittnar om avstånd och brist.
Rosa och orange lånas till det brustna hjärtat: dialogen i Wes Andersons film
Hotel Chevalier. Kladdiga munkar – romantik med hål i; genom
den massproducerade njutbarheten bryter något otillfredsställt igenom,
en längtan. I ett bildspel löses munkföretagets logotyp sakta upp. Tretton
tecken med gemensam historia men utan framtid ger efter för rörelserna i
vattnet, förlorar form och flyter isär. Den ohälsosamma men lockande enheten
verkar ha tappat förmågan att formulera sig som par. Av orden finns nu bara
färgerna kvar och efter allt socker har de inte längre någonting att
sälja.
Björn Kjelltofts konstnärsskap behandlar varumärken i relation
till smak, ekonomi och genus. Han har tidigare approprierat bl a
Ulrica Hydman Valliens konstglas, Josef Franks textilier och i verket
Big Mouth designade han en klädkollektion för
snattare.