Konstnär: Peter StridsbergMedia: FotografiDatum: 2025

Peter Stridsberg; Skenet inför omställningens poem

Peter Stridsberg
Skenet inför omställningens poem
Riche
25.03.2025 – 25.05.2025

Verken är till salu se verklista här

Som bildkonstnär har Peter dom senaste åren arbetat med iscensatt fotografi och installationer där han har utforskat landskapet och trädgårdens betydelse för oss människor under den pågående gröna omställningen. Genom att utforska landskapets betydelse både för sig själv och för oss gemensamt, undersöker han poetiskt hur vi uppfattar och representerar landskapets närvaro i vår tillvaro idag och historiskt.

I hans utställning på hos oss på Riche presenterar han helt nya fotografiska verk från 2025 där blicken och ljusskenet står i centrum för olika fotografiska poem. Dessa tablåer utgår ifrån hans pågående projekt ”Nattens grönska”

Peter Stridsberg f. 1994 i Göteborg och bor och verkar i Umeå. År 2019 tog han Master degree in Fine Art at Umeå Academy of Fine Arts och har sedan dess ställt ut på konsthallar i Sverige och internationellt.

Text om denna utställning av Carl-Johan Olsson;

Peter Stridsberg – Nattens grönska

Peter Stridsberg förekommer själv i samtliga bilder. I samma t-shirt och jeans ser han ut som en
klippdocka, en sådan som bär basplagg och som man fäster olika kläder utanpå. Konstnärens tunnklädda uppenbarelse i den vintriga naturen gör mig instinktivt smått obekväm. Det ser kallt ut, helt enkelt.
Betraktarens impuls att identifiera sig med figuren i landskapet sträcker sig bakåt till det sena 1700-talet, när konsten på allvar började handla om människans förhållande till sinnevärlden. Då konstnärer
placerade figurer i landskap utan att låta dem agera annat än för sin egen varseblivnings skull. Det mest berömda exemplet är Caspar David Friedrichs vandrare som ställt sig på en klippa för att betrakta det
dimhöljda landskapet nedanför sig.
Peter Stridsbergs motivvärld är naturen. Den nordliga nordiska naturen. Samtliga av de utställda bilderna visar vinterlandskap med snö. Några är tagna i dagsljus och några i nattligt mörker.
De har två genomensamma nämnare: konstnärens närvaro respektive en påslagen portabel
strålkastare.
I bilderna letar jag efter släktskap med äldre landskapsmåleri, för att jag slarvigt nog får för mig att Peter Stridsberg arbetar i en romantisk tradition. Med sin ryggvända figur i de sköna, öde landskapen antar jag först att bilderna vilar på idén om att exponera människan för anden i naturen. Slarvigt ska det visa sig. Till komposition och delar påminner bilderna förvisso om somliga av romantikens mest typiska målningar. Men under umgänget med dem framträder så småningom egenskaper som bryter med det som för mig är tydligt romantiskt. Den här insikten är befriande. Konstnären använder visst romantiska arketyper som sin utgångspunkt: men intressant nog inte främst för att skapa i en tradition utan snarare för att stresstesta den.
Jag funderar på hur och förstår så småningom att svaret finns i ljuset. Där romantikerna arbetade med
förföriska effekter tillämpar Peter Stridsberg i stället saklig klarhet. Inte så att Stridsbergs bilder inte är suggestiva och lockande, men ljuset är inte sceniskt fördelat och kalkylerat som hos romantikerna.
I stället badar vissa scener i skarpt dagsljus, medan nattscenerna är belysta som om vi stiger in i dem med ficklampa. Ljuset kommer dock från den strålkastare som även medverkar i bilderna som tagits dagtid. Tillsammans med konstnärens tunnklädda gestalt skapar den en Bertolt Brechtsk
främmandegöring i en vacker, allvarsam lek med landskapsmotivet.

Pressbild – Peter Stridsberg

 

 

 

LÄS MER OM PETER STRIDSBERG HÄR

foton av Michael McLain;

Boka bord idag!

Riche är en samlingsplats och hos oss kan du i princip spendera hela din vakna tid. Gör en bordsbokning idag så har du något gott att se fram emot. 

Andra konstverk

preview image
Konstnär: Mateas ParesMedia: SkulpturDatum: 2024

”Hour 482 120”, Mateas Pares

Trots att blicken dras till skulpturerna är duken det centrala i Pares konstnärskap. Genom att kombinera skulpturer och skulpturala material på olika sätt med duken har Pares skapat en egen relation till duken som skulptör, i vilken han använder skulpturerna och materialen som redskap för att omvandla duken till en projektionsyta för olika abstrakta begrepp. Tematiskt återkommer Pares ofta till frågor kring vad det innebär att leva med de medel man fick till buds, med ett fokus på våra intellektuella förmågor och vårt medvetande. Resultatet skapar ofta en känsla av att skulpturerna och materialen har tvingats samman med duken i ett tillstånd som inte verkar ha någon lösning, pendlande mellan abstraktion och det figurativa.
preview image
Konstnär: Tova MozardMedia: FotografiDatum: 2025

”No Vacancy revisited” Tova Mozard

Riche återinviger verket No Vacancy från 2006 (se mer här https://sis.modernamuseet.se/objects/65718/no-vacancy, verket finns även i moderna museets samlingar). I Lilla Baren kommer även nya verk att presenteras. Förra gången Tova Mozard ställde ut på Riche var 17 år sen, redan då var Tova en av de mest  spännande konstnärerna i Sverige, hon har under dessa år fortsatt att vara relevant och nu blivit en av de mer etablerade konstnärerna och Tova Mozard har ett stort antal utställningar bakom sig, bland annat på Moderna Museet, Kulturhuset i Stockholm och på Hasselblad center. Nu återkommer hon till Riche med dels ett återuppståndet verk, samt nya verk så man kan se en del av utvecklingen i Tovas konstnärskap.
preview image
Konstnär: Andreas RibbungMedia: MåleriDatum: 2023

”Painting processes” av Andreas Ribbung

När Andreas Ribbung erbjöds att visa sitt måleri på tunnelbanestationen Gärdet och skulle välja ut målningar som skulle sitta i långa rader bestämde han sig för att göra två nya målningar och dokumentera dem under processen. Resultatet blev en serie bilder av samma målning där man kan se hur den växer fram. Efter detta fortsatte Andreas att måla en serie nya målningar som hela tiden dokumenterades.
preview image
Konstnär: Achtung InternetMedia: InstallationDatum: 2023

Achtung Internet

chtung Internet utforskar gränssnittet mellan vår digitala och analoga verklighet. Den moderna människan skiftar planlöst mellan en fragmenterad buffé av intryck från ett allt mer växande parallellt universum, och en fysisk värld med tydliga begränsningar. Gränsen mellan ”verkligheten” och cyberspace blir suddigare och suddigare för varje år som går. En ny paradigm håller på att ta form och människans växtvärk skapar ett vakuum för en lägre stående gestalt att frodas i.
preview image
Konstnär: Adam LexarMedia: MåleriDatum: 2022

Adam Lexar visar konst i Lilla Baren på Riche

I denna utställning har Adam arbetat med hur tolkningar kan uppstå mellan människa och maskin. Genom ett datorprogram som styrs av artificiell intelligens har han skapat motiv genom en metod som kallas för “text-to-image". Adam skriver in en mening i programmet som sedan “bygger” en unik bild från en enorm bilddatabas i ett försök att representera denna (Adams) text till en bild. Sedan tolkas dessa (ofta) pixliga bilder genom Adams måleri, vilket blir en slags konversation mellan konstnären och programmet där kommunikationen i form av språk och programmering skapar nya unika typer av bildrepresentation.
Book a table