Vernissage Giulia Cairone. Hjärtat är (ändå) bedrägligast av allt 

Lilla Baren inleder konsthösten med en utställning av Giulia Cairone.

Varmt Välkomna på vernissage
Onsdag 31.08.2022 kl 17-19.
Riche Bjuder på förfriskningar.

Verkförteckning; Giulia Cairone index a3

 

Läs Ashik Zamans text om verken.

Hjärtat är (ändå) bedrägligast av allt 

På senare tid har Giulia Cairone arbetat med det man kan benämna ett skulpturalt abstrakt måleri där plexiglasets materialitet för måleriet närmare, och ibland rentav faktiskt till det tredimensionella fältet. Det är lätt att landa i vissa typiska beskrivningar av Giulia Cairone konstnärskap; ofta kommer det sensuella på tal på grundval av de färgmässiga och materiella anslagen på ytan. Det sensuella kommer vidare an på hur de ömma gesterna på plexiglas ger ett visst dekorativt utslag för handen vilket inte sällan är habegärligt för många. Det är helt klart förföriskt läckert.

Själv uppger konstnären sig specifikt vara intresserad av ständigt närvarande gränsdragningar mellan vad som är god och dålig smak inom konst. Ett utmanande av våra invanda fördomar om hur den goda konsten uppenbarar sig. I syftet tillgår hon en feminin estetisk, och särskilt då en viss feminin estetik som kan upplevas som naiv och barnasinnad, och därför redan i ett utgångsläge besväras av en inskränkt syn. I den aktuella utställningen framkommer den mest universellt igenkännbara känslosymbolen i högform: hjärtat, som sin enkel- och uppenbarhet lätt blir uppfattad som banal. Jag tänker att det finns en tvetydighet i konstblicken hos betraktaren som känner på sig att hen borde förhålla sig lite ironiskt till hjärtats förekomst i denna bildform. Samtidigt är formen angelägen och väcker säkert också ett behag.

Jag finner definitivt att en styrka i Cairones konst är hur den utan att göra avkall på estetiska förtjänster provocerar till tanke. Hon är konstskoleutbilidad på högsta nivå, så vad är grejen med att hon målar just så här, tänker säkerligen någon. Vilken självinsikt målar hon med egentligen? Avser hon verkligen att undersöka smak såsom påstås eller är det en enkel efterhandskonstruktion? Jag gissar bestämt att Cairone i vart fall inte har några ursäkter för sin konst i skjortärmen som avsikt. Medvetenheten är (o)lyckligt nog total.


Ashik Zaman

Denna vecka på Riche

preview image
Tisdag 17/01 - Söndag 19/03 | Stora baren | Konst
FUKTIG, STILLA, VAGGA - Sofia Heinonen på Riche

Sofia Heinonen arbetar med ett abstrakt-och process baserat oljemåleri. Det har resulterat i att kanterna och avtrycken har en central roll i utställningen, vilka öppnar upp möjligheten för att förmedla processen till betraktaren, vilket leder till en tidsförflyttning mellan måleriakten och nuet. När hon målar så resulterar det i avtryck som hon upplever som en frigörelse av det undermedvetna. Genom gestmåleriet strävar hon efter att nå en villkorslös närvaro. Under akten finns det inget utrymme för tvivel eller omtagningar, för om hon tillåter sig själv att tvivla, visar det sig också i resultatet.

preview image
Tisdag 24/01 - Lördag 4/03 | Lilla baren | Konst
Fanny Erkelius konst på Lilla Baren på Riche

Utställningen är en serie stillbilder genom natten ljus och mörker. De känslotillstånd, miljöer och bleknande idéer som lättast når oss i månljus. Spritens värme, som slår om likt en kullerbytta till iskall kyla när inte förälskelsen är besvarad. Och nattens mörker, så hotfull när vi glömmer bort att allt är detsamma även med bristen av ljusets reflektioner. Fanny Erkelius, f. 1993 i Gävle, numera bosatt i Stockholm, hade sin första utställning Lär Mig Leva på Gävle Länsmuseum 2019. Hon har sedan dess medverkat i ett tiotal solo- och grupputställningar.

preview image
Lördag 28/01 - Lördag 1/04 | Teatergrillen | Konst
Hanna Zelleke Collin, Gräsrotsrörelser / Trapezium

Gräsrotsrörelser / Trapezium är ett samlingsnamn för anteckningar, teckningar, tankar och fotografier från det trapeziumformade området mellan Gamla stan Skeppsholmen, Peter Dahls målningar på KB och Teatergrillen. Någonstans i gränslandet mellan det personliga och det privata, mellan kunskapsteoretiska frågeställningar och färgupptäckter i form av löv, godispapper eller väggen på Teaterbaren. Material som ligger till grund för utställningen på teatergrillen, en form av landskapsmåleri i gränslandet mellan inre och yttre landskap. Mellan abstrakt och materiell verklighet, utifrån frågor kring förhållandet mellan intuition och perception. Hanna Zelleke Collin arbetar med frågor som rör förhållandet mellan måleri och filosofi. Utbildad på Konstfack, kandidatexamen i Konst och Stockholms Universitet, kandidatexamen i Teoretisk Filosofi. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet för projektet Intuition och Perception i Teckning och Måleri, ett projekt där konstnärliga metoder ligger till grund för filosofiska frågeställningar. Verken visades på bland annat Konstakademien, Galleri Nordenhake och på Market Art Fair tillsammans med Galleri Arnstedt.