Vernissage Fabian Mannheimer, Retroactive sweetspot

Välkommen till Riche för att fira de nya verk som visas.
Tisdag den 16e augusti. kl 17-19.
I konstnärens närvaro.
O.S.A. till konst@riche.se

Fabian Mannheimer ”Retroactive sweetspot”
16.08.2022 – 17.09.2022
Riche Stora Baren

Retroactive Sweetspot är uppföljningen till Lost In Technology (Riche Lilla Baren 2016), och fortsätter resan genom lyxelektronik från 70- och 80-talet.

Utställningen utgör en hyllning till den mörklagda skönheten som i decennier legat gömd under locken till förstärkare och slutsteg,
på vindar och i källarförråd. Årets bilder tar oss ännu närmre form och färg än tidigare, och Mannheimers lins når så djupt att det materiella ibland övergår till drömliknande platser, stundom angränsande till det non figurativa. Kablage och elektroniska komponenter flyter samman i oskärpa och bildar fält av nya mönster och former. Här serveras vi oljiga, till synes vibrerande ytor i vad som påminner om blänkande hud, och i en Trompe Lóeil-liknande lek tar bilderna klivet in i erotik och sensualism.

”Att fortsätta lyfta fram varje maskins personliga drag, och att skapa nya värden och kanske till och med ny mening – det är glädjen i mitt arbete”.

– Fabian Mannheimer

Till skillnad från Lost In Technologys dystopiska anslag, tar Mannheimer den här gången ett inspirerat och positivt avsked till den uttjänta tekniken som fortfarande strålar i all sin bortglömda prakt. Om Lost In Technology var en blick på de värden som eventuellt gått förlorade i teknikens konstanta framfart, är Retroactive Sweetspot ett förvaltande av de värden som lever vidare – skönhet, elegans och kvalitet. Kanske kan vi ana konstnärens tacksamhet.

Om konstnären

Fabian Mannheimer, född i Göteborg 1971, har producerat film, foto och konst i hela sitt liv.
Efter några år i Hong Kong, där han som ung producent var med och lanserade MTV Asia, har han haft sin bas i Stockholm där han idag bor med sina tre söner. Film- och fotoproduktioner har sedan början av 90-talet producerats över hela världen framför allt för kommunikationsbranschen. Fabian har just nu pågående utställningar i Amsterdam och på Epicenter och Riche i Stockholm.

Denna vecka på Riche

preview image
Tisdag 17/01 - Söndag 19/03 | Stora baren | Konst
FUKTIG, STILLA, VAGGA - Sofia Heinonen på Riche

Sofia Heinonen arbetar med ett abstrakt-och process baserat oljemåleri. Det har resulterat i att kanterna och avtrycken har en central roll i utställningen, vilka öppnar upp möjligheten för att förmedla processen till betraktaren, vilket leder till en tidsförflyttning mellan måleriakten och nuet. När hon målar så resulterar det i avtryck som hon upplever som en frigörelse av det undermedvetna. Genom gestmåleriet strävar hon efter att nå en villkorslös närvaro. Under akten finns det inget utrymme för tvivel eller omtagningar, för om hon tillåter sig själv att tvivla, visar det sig också i resultatet.

preview image
Tisdag 24/01 - Lördag 4/03 | Lilla baren | Konst
Fanny Erkelius konst på Lilla Baren på Riche

Utställningen är en serie stillbilder genom natten ljus och mörker. De känslotillstånd, miljöer och bleknande idéer som lättast når oss i månljus. Spritens värme, som slår om likt en kullerbytta till iskall kyla när inte förälskelsen är besvarad. Och nattens mörker, så hotfull när vi glömmer bort att allt är detsamma även med bristen av ljusets reflektioner. Fanny Erkelius, f. 1993 i Gävle, numera bosatt i Stockholm, hade sin första utställning Lär Mig Leva på Gävle Länsmuseum 2019. Hon har sedan dess medverkat i ett tiotal solo- och grupputställningar.

preview image
Lördag 28/01 - Lördag 1/04 | Teatergrillen | Konst
Hanna Zelleke Collin, Gräsrotsrörelser / Trapezium

Gräsrotsrörelser / Trapezium är ett samlingsnamn för anteckningar, teckningar, tankar och fotografier från det trapeziumformade området mellan Gamla stan Skeppsholmen, Peter Dahls målningar på KB och Teatergrillen. Någonstans i gränslandet mellan det personliga och det privata, mellan kunskapsteoretiska frågeställningar och färgupptäckter i form av löv, godispapper eller väggen på Teaterbaren. Material som ligger till grund för utställningen på teatergrillen, en form av landskapsmåleri i gränslandet mellan inre och yttre landskap. Mellan abstrakt och materiell verklighet, utifrån frågor kring förhållandet mellan intuition och perception. Hanna Zelleke Collin arbetar med frågor som rör förhållandet mellan måleri och filosofi. Utbildad på Konstfack, kandidatexamen i Konst och Stockholms Universitet, kandidatexamen i Teoretisk Filosofi. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet för projektet Intuition och Perception i Teckning och Måleri, ett projekt där konstnärliga metoder ligger till grund för filosofiska frågeställningar. Verken visades på bland annat Konstakademien, Galleri Nordenhake och på Market Art Fair tillsammans med Galleri Arnstedt.