thumbnail mobile

Två mattor signerade Dan Wolgers

Dan Wolgers
THIS och REBEL
Riche

Ernst Billgren
Rådjur och Flundror
Sturehof

Dubbelvernissage 12:e maj från kl 16.

En inledning på Stockholm Art Week.

Dan Wolgers särmärke – kombinationen av knivskarp skärpa och humor – möter, genom två nya verk, på Riche en miljö och publik som ger dem ytterligare dimensioner. Som powerlunchernas motsvarighet till The Grill i NYC kommer nu mattan ”Write an example of a risk: THIS” – att hängas mitt i huvudvalvet mot entrén och den nedre matsalen. På andra sidan, mot baren, hänger ”Describe yourself in three words: I AM A REBEL”. Mattorna är tillkomna genom ready-mades från nätet där Wolgers valt barns svar på skolfrågor som motiv.

TEXT AV JAN ÅMAN;

 

Dan Wolgers

THIS och REBEL på Riche

 

När Dan Wolgers första gången visade mig skissen till mattan ”Write an example of a risk: THIS” så kunde jag inte annat än att le. Mattan är en så kallad ready-made. Dan Wolgers har utan mellanhänder eller tillförd design tagit detta dråpliga svar på en skolfråga – en så kallad ”meme” – direkt från nätet. Han har överfört det till konst. Detta i form av en matta som under stor möda handknutits av de bästa hantverkare som finns att uppbåda i Indien.

Därmed blir barnets svar något annat. Det kliver in i konsten värld – den värld där betydelser både skapas och frigörs. Den värld där något får en möjlighet att bli… något annat.

För mig kändes omedelbart den matta som Dan ville göra, ”THIS”, som ett genialt sätt att närma sig vår tid, både i process och som resultat. Förmodligen finns det inget som lika tydligt präglar oss i detta nådens år 2025 som ordet ”risk”. Allt är risk. Aktiekurser som global politik. Bolagsordningar som en konstnärlig idé. Med ”risk” följer ”riskanalys”, grunden till dagens ekonomiska matematik.

När Dan Wolgers ”RISK” nu får hänga i entrén på Riche, intill hovmästarpulpeten och riktad mot den nedre matsalen, frigörs med all tänkbar wolgersk lekfullhet betydelserna än mer. Mattan svävar över den restaurang som väl är det närmaste vi kan komma till The Grill i New York, ett powerlunchernas Mekka, här i Stockholm.

Åt andra hållet, mot baren och den övriga restaurangen, hänger systermattan: ”Describe yourself with three words: I am a rebel”. Det är ingen slump. För parallellt med riskanalysen vill nog de flesta av oss framställa oss som rebeller. Det första exemplaret av ”REBEL” köptes av Handelshögskolan i Stockholm, där den kommer att ligga permanent.

Nej, Dan Wolgers arbetar inte som andra konstnärer. Som han säger själv: ”Jag har under stor ansträngning genom åren lärt mig att göra ingenting. Det är svårt. Det kräver fokus. Det kräver disciplin.” Så när jag som curator försökte beskriva mina ambitioner att skapa konstnärliga uttryck för vår tid genom mattor muttrade Dan något, som: ”svårt, men det svåra är ju det roliga…”

Dan Wolgers gick hem och satte sig att göra just ingenting – på det sätt vi väl alla gör numera, genom att slösurfa på mobilen. Ödet förde honom till dessa skolsvar, dessa ”memes”. Och där såg han något som han, som konstnär, valde ut som konst, för att bli matta.

Det förde mig tillbaka till det ögonblick när jag 1991 bad Dan att göra omslaget till en telefonkatalog, Gula sidorna K-Ö, dvs yrkesdelen, i Stockholm. I 40-gradig feberyra kom han fram till att han, som konstnär, helt enkelt skulle sätta sitt eget telefonummer på den katalog som skulle distribueras till hela storstockholms befolkning. Det blev ramaskri. Dan Wolgers mordhotades om och om igen. Men katalogen blev konsthistoria och finns numera i MOMA:s samlingar i New York och Moderna Museets i Stockholm.

Inget kalas utan kras heter det. Med THIS och REBEL på Riche framkallas kanske båda, som peppar och salt. Dan Wolgers sa i ett samtal med mig följande: ”Från mitt håll är barnen avundsvärda, de är konstnärsämnen allihop, tyvärr”.

Tyvärr? Dan Wolgers kanske får oss att förstå hur svårt och mödosamt det är att lära sig att göra ingenting för att kunna göra något som verkligen är någonting.

 

Jan Åman

Dan Wolgers mattor är en del av Asplund/Åman Art Rug Collection där även Ernst Billgren och Cecilia Edefalk gör originalkonstverk som mattor. Parallellt med Dan Wolgers på Riche visar Ernst Billgren två mattor på Sturefhof. Projektet är curerat av Jan Åman och produceras av ASPLUND som också säljer mattorna. RISK och REBEL produceras i två storlekar om 10 signerade ex vardera. Installationen på Riche är curerad av Jan Åman i dialog med Carl Carboni och Dan Wolgers.

 

 

Ernst Billgrens Nya minnen på Nationalmuseum är redan en historisk utställning som lockar rekordpublik. I och med att den sista pusselbiten – mattan ”Tavlor på en utställning” – på måndag äntligen får sin plats på Nationalmuseum, så flyttar mattan ”Rådjur (sommar)” från Nationalmuseum till Sturehof. Den får sällskap av mattan ”Flundror”, som på många sätt är som gjord för just Sturehof. Där har Billgrens fiskar varit en del av miljön sedan 1996.

Samtliga fyra mattor är handkuntna och finns i två storlekar om 10 signerade exemplar vardera.

Varmt välkomna på Vernissage på Riche
måndag den 12e maj från kl 16:00.
i närvaro av skaparen av motivet till mattorna,
Dan Wolgers, och Curator, Jan Åman.
Verken är till salu.

Dan Wolgers
THIS & I AM A REBEL
RICHE
12.05.2025 –12.11.2025

Denna vecka på Riche

preview image
Fredag 27/06 | Lilla baren | DJ
La Notte é Mia

Maxime Catena is an Italian DJ from the beautiful island of Sardegna. For over 10 years, he has been collecting and selecting vinyl records, exploring everything from obscure Italian gems to the global spectrum of Rare Grooves—including Funk, Prog, Disco, Italodisco, and early ’90s House. He is the founder and visionary behind DISCO BESTIALE, a unique party concept that has traveled across Sardegna. With immersive setups and carefully selected DJs, Maxime brings back the carefree and magical atmosphere of 70s and 80s discoclubs, inviting dancers to lose themselves in sound, light, and nostalgia. 22-02!

preview image
Tisdag 19/08 | Lilla baren | Konst
Vernissage Peter Larsson, Konstvärlden

Med titlar som RESAN TILL GALLERIET, DET FÄRDIGA COLLAGET, PLANEN samt ÖPPEN SCEN tar Peter Larsson sig an collage som på ett beskrivande och målande vis beskriver tankar om konstvärlden.  Peter Larsson arbetar med ett animationsprojekt där han utgår från sina tankar om konstvärlden och vad det innebär att vara konstnär. De animerade scenerna kretsar kring en ovanlig konsthall som fungerar som en samlingsplats för refuserade konstverk, deras plats för ett efterliv. Olika material från halvfärdiga skulpturer och installationer rör sig fritt i de vita rummen. De ingår i ett kretslopp där konstverkens andar agerar kreatörer som skapar någonting nytt av de bortglömda verken. 

preview image
Tisdag 19/08 | Stora baren | Konst
Vernissage Jakob Anckarsvärd

I sitt politiska måleri utforskar Jakob Anckarsvärd aktuella samhällsfrågor och existentiella teman. Hans verk rör sig i gränslandet mellan det vardagliga och det symboliska, ofta med en underfundig blick på vår samtid. I utställningen Överflöd riktas blicken mot maten – dess pris, dess roll i kulturen och hur den speglar vår tid. I en tid präglad av inflation och ekonomisk oro har livsmedel blivit en allt tydligare symbol för både brist och överflöd.

Book a table