Jesse Malin LIVE

Jesse Malin är en sann hardcore-trubadur i ordets rätta bemärkelse. Uppväxt på punkscenen i New York som sångare i glam-garage-punkiga D Generation sadlade Malin om med succésolodebuten ”The Fine Art of Self Destruction” (album of the month i Uncut) från 2002.
En evigt romantisk rock’n’roll rebell som denna gång kommer ur ringhörnan med nya dubbelalbumet “Sad and Beautiful World” vilket släpps 24 september, första singeln “State of the Art” finns ute nu. “This one is for the survivors, the dreamers, the leavers and the believers,” säger Jesse Malin själv om plattan.
“Sad and Beautiful World” lånar sin titel ur en dialog från Jim Jarmusch kultfilm “Down By Law” och dubbelalbumet tar sitt tema från en textrad i sången “Almost Criminal”, Roots Rock Radicals. Om inledande Roots Rock sidan lutar mer mot sorgsna, bitterljuva ballad så stökar Radicals sidan till det lite mer men till skillnad från filmens värld så är såklart verkligheten inte i svartvitt.
“Sad and Beautiful World” följer upp hyllade albumet ”Sunset Kids”, och samarbetet med alt.country-legenden Lucinda Williams som producent. ”Sunset Kids” var en exceptionellt stark återkomst till form från en överlevare och streetsmart ringräv, och på kommande albumet återupptas samarbetet i sångerna “The Way We Used To Roll” och”Backstabbers” som bägge är producerade av Lucinda Williams och hennes partner Tom Overby. Större delen av “Sad and Beautiful World” är dock producerad av Malins gamle vapendragare, gitarristen Derek Cruz och Geoff Sanoff.
Billie Joe Armstrong från Green Day sa en gång, – “New York City is the center of the universe, and there is no New York City without Jesse Malin.” Malin stannade i sin stukade hemstad under pandemins värsta tid, och till slut övervann han all oro, rädsla och ensamhet genom att skriva låtarna till nya albumet. “The sirens, the protests, riots and the darkness outside my doorstep definitely made its way in these songs,” säger Malin. “Everything rose to a boiling point, and we found a way to get through it.”

Denna vecka på Riche

preview image
Tisdag 17/01 - Söndag 19/03 | Stora baren | Konst
FUKTIG, STILLA, VAGGA - Sofia Heinonen på Riche

Sofia Heinonen arbetar med ett abstrakt-och process baserat oljemåleri. Det har resulterat i att kanterna och avtrycken har en central roll i utställningen, vilka öppnar upp möjligheten för att förmedla processen till betraktaren, vilket leder till en tidsförflyttning mellan måleriakten och nuet. När hon målar så resulterar det i avtryck som hon upplever som en frigörelse av det undermedvetna. Genom gestmåleriet strävar hon efter att nå en villkorslös närvaro. Under akten finns det inget utrymme för tvivel eller omtagningar, för om hon tillåter sig själv att tvivla, visar det sig också i resultatet.

preview image
Tisdag 24/01 - Lördag 4/03 | Lilla baren | Konst
Fanny Erkelius konst på Lilla Baren på Riche

Utställningen är en serie stillbilder genom natten ljus och mörker. De känslotillstånd, miljöer och bleknande idéer som lättast når oss i månljus. Spritens värme, som slår om likt en kullerbytta till iskall kyla när inte förälskelsen är besvarad. Och nattens mörker, så hotfull när vi glömmer bort att allt är detsamma även med bristen av ljusets reflektioner. Fanny Erkelius, f. 1993 i Gävle, numera bosatt i Stockholm, hade sin första utställning Lär Mig Leva på Gävle Länsmuseum 2019. Hon har sedan dess medverkat i ett tiotal solo- och grupputställningar.

preview image
Lördag 28/01 - Lördag 1/04 | Teatergrillen | Konst
Hanna Zelleke Collin, Gräsrotsrörelser / Trapezium

Gräsrotsrörelser / Trapezium är ett samlingsnamn för anteckningar, teckningar, tankar och fotografier från det trapeziumformade området mellan Gamla stan Skeppsholmen, Peter Dahls målningar på KB och Teatergrillen. Någonstans i gränslandet mellan det personliga och det privata, mellan kunskapsteoretiska frågeställningar och färgupptäckter i form av löv, godispapper eller väggen på Teaterbaren. Material som ligger till grund för utställningen på teatergrillen, en form av landskapsmåleri i gränslandet mellan inre och yttre landskap. Mellan abstrakt och materiell verklighet, utifrån frågor kring förhållandet mellan intuition och perception. Hanna Zelleke Collin arbetar med frågor som rör förhållandet mellan måleri och filosofi. Utbildad på Konstfack, kandidatexamen i Konst och Stockholms Universitet, kandidatexamen i Teoretisk Filosofi. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet för projektet Intuition och Perception i Teckning och Måleri, ett projekt där konstnärliga metoder ligger till grund för filosofiska frågeställningar. Verken visades på bland annat Konstakademien, Galleri Nordenhake och på Market Art Fair tillsammans med Galleri Arnstedt.