Vernissage Giulia Cairone. Hjärtat är (ändå) bedrägligast av allt 

Lilla Baren inleder konsthösten med en utställning av Giulia Cairone.

Varmt Välkomna på vernissage
Onsdag 31.08.2022 kl 17-19.
Riche Bjuder på förfriskningar.

Verkförteckning; Giulia Cairone index a3

 

Läs Ashik Zamans text om verken.

Hjärtat är (ändå) bedrägligast av allt 

På senare tid har Giulia Cairone arbetat med det man kan benämna ett skulpturalt abstrakt måleri där plexiglasets materialitet för måleriet närmare, och ibland rentav faktiskt till det tredimensionella fältet. Det är lätt att landa i vissa typiska beskrivningar av Giulia Cairone konstnärskap; ofta kommer det sensuella på tal på grundval av de färgmässiga och materiella anslagen på ytan. Det sensuella kommer vidare an på hur de ömma gesterna på plexiglas ger ett visst dekorativt utslag för handen vilket inte sällan är habegärligt för många. Det är helt klart förföriskt läckert.

Själv uppger konstnären sig specifikt vara intresserad av ständigt närvarande gränsdragningar mellan vad som är god och dålig smak inom konst. Ett utmanande av våra invanda fördomar om hur den goda konsten uppenbarar sig. I syftet tillgår hon en feminin estetisk, och särskilt då en viss feminin estetik som kan upplevas som naiv och barnasinnad, och därför redan i ett utgångsläge besväras av en inskränkt syn. I den aktuella utställningen framkommer den mest universellt igenkännbara känslosymbolen i högform: hjärtat, som sin enkel- och uppenbarhet lätt blir uppfattad som banal. Jag tänker att det finns en tvetydighet i konstblicken hos betraktaren som känner på sig att hen borde förhålla sig lite ironiskt till hjärtats förekomst i denna bildform. Samtidigt är formen angelägen och väcker säkert också ett behag.

Jag finner definitivt att en styrka i Cairones konst är hur den utan att göra avkall på estetiska förtjänster provocerar till tanke. Hon är konstskoleutbilidad på högsta nivå, så vad är grejen med att hon målar just så här, tänker säkerligen någon. Vilken självinsikt målar hon med egentligen? Avser hon verkligen att undersöka smak såsom påstås eller är det en enkel efterhandskonstruktion? Jag gissar bestämt att Cairone i vart fall inte har några ursäkter för sin konst i skjortärmen som avsikt. Medvetenheten är (o)lyckligt nog total.


Ashik Zaman

Denna vecka på Riche

preview image
Måndag 12/05 | Stora baren | Konst
Två mattor signerade Dan Wolgers

Dubbelvernissage 12:e maj från kl 16. Dan Wolgers/ THIS och REBEL på Riche & Ernst Billgren/ Rådjur och Flundror på Sturehof. En inledning på Stockholm Art Week. Dan Wolgers mattor visar Wolgers särmärke – kombinationen av knivskarp skärpa och humor – och möter på Riche en miljö och publik som ger dem ytterligare dimensioner. Som powerlunchernas motsvarighet till The Grill i NYC kommer nu mattan ”Write an example of a risk – att hängas mitt i huvudvalvet mot entrén. På andra sidan, mot baren hänger ”Describe yourself in three words: I AM A REBEL”. Mattorna är tillkomna genom ready-mades från nätet där Wolgers valt barns svar på skolfrågor som motiv.

preview image
Onsdag 14/05 | Lilla baren | Konst
Vernissage; PROJEKT HUGO. Robert Berggren och Jesper Dahl

Samlingsutställning av Robert Berggren & Jesper Dahl. För över tjugo år sedan förevigades Hugo i ett porträtt utav Peter Farago under tiden modevarumärket Pour fanns. Fotot blev sedan en iron-on patch gjord i Varberg. De glömdes bort i Berggrens stora arkiv, för att en tid sedan återupptäckas när Core blev till. Likt verksamheterna Berggren rört sig kring vill vi vill samla duktiga konstnärer, kreatörer och vänner att skapa med bas i det materialet och minnet av Hugo. Verk sprungna ur ett annat verk, från privat till publikt. Alla medverkande får patchar att sedan tolka fritt med och utifrån, helt i linje med vad dom själva är beredda att göra, och brukar göra. En kreativ process som för minnet vidare.

Book a table