”Ett smakprov av (sex) skåp gjorda av skräp”
– inför en kommande större utställning med 95 skåp, sex av dessa skåp visas på Fenix.
Alla skåp kommer att visas på en utställning 15 februari – 2 mars 2025 på Cap Gallery Kapsylen Tjärhovsgatan 44.
Där kommer nära 100 skåp att presenteras, och en tillhörande publikation med alla skåpen kommer att finnas tillgänglig.
Som en fristående del av Stockholm Design Week så presenterar Riche Fenix, Sturehof och Riche tillsammans en handfull projekt.
På Riche Fenix (i den översta barhyllan) visas Jon Lindströms skåp av skräp och i källaren visas Ellen Hedins verk.
Under 2024 har Jon Lindström arbetat med ett konstnärligt skåpprojekt i egen regi som hyllar hantverk och återvinning.
har Jon Lindström har experimenterat med att skapa närmare 100 st små väggskåp av endast återvunnet material som annars skulle betraktas som restprodukter eller skräp.
Materialen har inkluderat allt från julgranar, rivningsvirke och lastpallar till metall, skyltar och bark – en bred palett av återvunna resurser som jag bearbetat på kreativa och okonventionella sätt. Skåpen är snarlika i form och storlek, men med stort fokus på variation i uttryck och materialbearbetning, vilket har resulterat i en rik mångfald av stilar för många olika smaker!
Syftet med projektet är att visa de stora möjligheter som finns i att tänka kreativt kring återbruk och att inspirera betraktaren att se att det finns ett värde och en historia i materialet, en slags ”storytelling” om vad man kan göra med sådant som vanligtvis kastas bort, en förädlingsprocess och pånyttfödelse av det överblivna och uttjänta!
Då Jon Lindström till vardags är möbelformgivare och designar för industriell produktion har detta projekt också varit en möjlighet för honom att arbeta mer fritt och experimentellt utan massproduktionens krav och begränsningar.
I processen har skåpet som funktion fungerat som en slags ram inom vilken allt varit tillåtet – en plats där gamla material fått nytt liv och blivit något unikt!
”Jag trivs att arbeta rent fysiskt med material. Det ger mig positiv energi som sprider sig till resten av tillvaron. Jag är en rastlös själ och söker konstant efter nya projekt där jag får vrida och vända på saker för att hitta bra lösningar. Som barn spenderade jag hela somrarna i en fjällstuga på kalfjället i Tänndalen, flera timmars vandring från när- maste väg. Där fick jag nöja mig med omgivningen erbjöd och hitta på egna leksaker. På fjället lärde jag mig även att underhålla, laga och spara.
Det har kanske gjort mig till en ”dålig” konsument då jag sällan köper nytt. Jag sparar på det mesta och ser till att hålla saker vid liv så länge det går. Hellre lappa och laga än slita och slänga. Jag har under åren fått till en stor samling föremål och material som jag har en personlig koppling till.
Under julledigheten 2023, när allt var nedstängt, tittade jag på några bitar av ett körsbärsträd som jag hade sparat. Trädet stod på min väns kolonilott och föll 2022 av den tunga snön. Ett år senare började jag såga, hyvla och fick ut tillräckligt med material för att kunna bygga ett litet väggskåp. Här väcktes en känsla i mig som jag har svårt att beskriva med ord. Men känslan av positiv energi fick mig att börja leta efter material till fler skåp. Jag tittade mig omkring och såg skåppotential i det mesta: allt från last- pallar på gatorna, som annars skulle slängas, till saker och material som jag lyckats samla på mig genom åren. Sådant som är fint och användbart. Det bara låg där och väntade på att få bli något, material som har ett värde i form av en historia. Allt det här fick bli projektet: Massa skåp av skräp.
I över 30 år har jag arbetat som möbelformgivare och utvecklar vanligtvis möbelprodukter med fokus på resurseffektiv serieproduktion, funktion och ett åter- hållsamt designuttryck för att produkterna ska hålla över tid, både funktionsmässigt och visuellt.
Med skåpen har jag valt en annan väg, här har materialet fått styra min kreativitet. Här handlar det om unika ex- emplar med personliga uttryck och okonventionella lös- ningar, att ta ut svängarna och ligga på gränsen till vad som är möjligt, där det yttre särskiljer sig från skåp till skåp. I det här arbetet har jag kunnat känna mig helt fri.”
– Jon Lindström
Om Jon Lindström;
Jon Lindström, f 1953 i Stockholm, är möbelformgivare och utbildades i inredningsarkitektur, möbel- och industridesign vid Konstfack 1990-1997.
Tillsammans med sin kollega Henrik Kjellberg driver han 04i Design Studio (www.04i.com) sedan 2005.
De har under åren jobbat med flertalet väletablerade internationella möbelföretag som IKEA, Gärsnäs, Götessons, David Design, de Nord, Maze Interior, Mitab (Sverige), Fritz Hansen (Danmark), Martela (Finland), Ply Collection (Lettland), EQ3 (Kanada), Dune NY och Peter Pepper Products (USA).
Deras arbete har tilldelats flera utmärkelser genom åren, såsom IDA International Design Awards (USA), Red Dot Award (Tyskland), Good Design Award (USA), I.D Magazine Distinction Award (USA), Utmärkt Svensk Form (Sverige), Forsnäs-priset (Sverige), German Design Prize Nominee (Tyskland) samt ADEX Platinum Award (USA).
Mer som händer som en fristående del av Stockholm Design Week;
Ellen Hedin visar nya skapelser i källaren på Riche Fenix
Handarbetets vänners Alumni visar textila verk i matsalen på Riche
Bohlin skapar ”Underbar” på Sturehof
Kreativt samarbete under Stockholm Design Week; House of Bolon x Riche